Lietuvos pasienyje išbandytos inovatyvios technologijos: leis aptikti pažeidimus lengviau ir greičiau

2021-08-04

2021 m. rugpjūčio 2-4 d. viename iš Lietuvos sausumos pasienio kontrolės punktų buvo testuojamos naujos technologijos, padedančios atpažinti padirbtus dokumentus ir sienos kirtimo tvarkos pažeidimus. Pasienio pareigūnams skirtus naujos kartos įrankius, grįstus dirbtiniu intelektu, blokų grandinės ir kitomis technologijomis sukūrė konsorciumo „D4FLY“ partneriai iš vienuolikos Europos šalių.  Lietuvai projekte atstovauja Baltijos pažangių technologijų institutas (BPTI) ir Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) prie Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų ministerijos.


Bandymų metų Lietuvos pasienio pareigūnai realiai išbandė naujų technologinių sprendimų prototipus, įvertino jų patogumą ir pritaikomumą savo darbe bei pateikė grįžtamąjį ryšį jų kūrėjams. „D4FLY” konsorciumo partnerių kuriami įrankiai sudarys vieningą sistemą, kuri leis ne tik padidinti keliautojų patikros patikimumą, bet ir greitį.


„Dalyvavimas tokiame projekte leidžia vieniems pirmųjų išbandyti ateities technologijas, orientuotas į išorinių Europos Sąjungos sienų apsaugą. Mums ypač svarbi galimybė neilginant patikros laiko nuodugniau įvertinti keliaujančių asmenų tapatybės dokumentus ir užkirsti kelią klastojimo atvejams. Tai iššūkis, su kuriuo susiduriama daugelyje Europos Sąjungos pasienio punktų, o įvykiai Lietuvos pasienyje tik patvirtina tokių technologijų poreikį. Be to, įsitraukimas į projekto veiklas dar labiau sustiprins bendradarbiavimą su kitų šalių pareigūnais bei valstybių sienų apsaugos srityje dirbančiomis mokslo institucijomis“, – teigia Valstybės sienos apsaugos tarnybos Tarptautinio bendradarbiavimo valdybos Dvišalio bendradarbiavimo skyriaus vyriausiasis specialistas Laurynas Okockis.


BPTI kuriama automatinė dokumentų patikros technologija padės aptikti Šengeno erdvės pažeidimus, kertant sieną ne ES šalių piliečiams. Sistema automatiškai nuskaitys kelionės maršrutą iš vizos spaudų Šengeno sieną kertančio asmens pase. Analizuodamas vizų galiojimo informaciją, buvimo Šengeno erdvėje laikotarpius, dirbtinis intelektas nustatys pažeidimus konkretaus keliautojo maršrute, taip pat identifikuos galimus vizos spaudo klastojimo atvejus. Būtent vizų galiojimo neatitikimų paieškai ir buvimo Šengeno erdvėje pažeidimų vertinimui  pareigūnams tekdavo skirti daugiausia laiko.


„Džiaugiamės galėdami dalyvauti projekte ir mūsų pasienio pareigūnams pasiūlyti modernius įrankius, kurie pagerintų keliaujančių asmenų tapatybės dokumentų patikros kokybę ir veiksmingumą, sumažintų klastotų dokumentų skaičių, sutrumpintų proceso trukmę tiek jiems, tiek sąžiningiems keliautojams. Pastarieji įvykiai Lietuvos-Baltarusijos pasienyje parodė, kokia kritiškai svarbi yra sienos apsauga. Būtina ją stiprinti, pasitelkiant efektyviausias priemones, tiek fizines, tiek naujų technologijų teikiamas galimybes. Būtent tai ir siūlo mūsų su „D4FLY“ konsorciumo partneriais  kuriami įrankiai“, – teigia dr. Tomas Žalandauskas, BPTI direktorius.


Kitos bandymų metu testuotos technologijos bus naudojamos tikrinant dokumentų autentiškumą, vertinant jų apsaugos elementus, spausdinimo technologijas. Pasitelkus blokų grandinės technologiją, pareigūnams bus sudaryta galimybė matyti, kur ir kiek kartų buvo tikrintas pateikiamas asmens dokumentas. Novatoriškas vaizdo apdorojimo sprendimas, pritaikydamas senėjimo efektą, pateiks alternatyvų nei dokumente esantį keliautojo veido atvaizdą, kad pasienio pareigūnui būtų lengviau identifikuoti apgavystės atvejus.


Naujų technologijų bandymai Lietuvoje vyko simuliacijos būdu viename iš šiuo metu neveikiančių pasienio kontrolės punktų, todėl keliautojams įtakos neturėjo. Vėliau technologijos taip pat bus testuojamos Jungtinės Karalystės, Graikijos ir Nyderlandų pasienio kontrolės punktuose.


„D4FLY“ (Tapatybės ir dokumentų klastojimo nustatymas keliaujant) konsorciumo projektas yra Europos Sąjungos mokslo plėtros programos Horizontas 2020 dalis ir yra skirtas technologijų, lengvinančių ir pagreitinančių sienų kirtimo procedūras, kūrimui. Projekte dalyvauja 18 partnerių iš Vokietijos, Nyderlandų, Graikijos, Norvegijos, Suomijos, Airijos, Jungtinės Karalystės, Lenkijos, Latvijos, Šveicarijos ir Lietuvos.